Selasa, 10 Ogos 2010

Pesta Konvokesyen UKM ke-38: Gemilang Generasi Glokal

   Majlis Konvokesyen Universiti Kebangsaan Malaysia ke-38 berlangsung bermula 7-10 Ogos 2010 manakala pestanya pula bermula 6 hingga 9 Ogos 2010. Dengan bertemakan 'Gemilang Generasi Glokal', pesta ini berjaya menarik sekurang-kurangnya lebih 5000 pengunjung dalam dan luar Kampus, tidak kiralah kampus induk mahupun kampus perubatan dan farmasi.
Banner depan Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan
   Saban tahun, pesta konvo menjadi acara rasmi sesebuah Universiti bagi meraikan graduan-graduan mereka yang telah bekerja keras dalam menyudahkan pengajian mereka dengan jayanya. Seiring dengan perkembangan berkenaan, pesta konvo juga menjadi platform dalam menerap dan mengasah bakat pelajar-pelajar junior khususnya tahun 2 dan 3 dalam menguruskan sesuatu majlis.
Pelbagai program keseniaan di adakan.
   Pesta Konvo juga menjadi medan terbaik dalam mencari bakat terpendam pelajar-pelajar khususnya yang sedang meneruskan pengajian, yang antara lain bermatlamat mengeratkan hubungan sesama kolej kediaman , secara angsung memupuk semangat kekolejan yang tinggi dalam diri setiap pelajar.
pelbagai acara menarik disajikan untuk tontonan umum
   Antara acara menarik yang berlangsung termasuklah International Cultural Show yang turut mengundang 6ixth Sense, 24 hours Non-stop Cooking show live yang turut mencatat sebagai Rancangan Memasak paling lama yang disiarkan dalam tv internet, Inter-College Cultural event, pertandingan shuffle dan sebagainya.
Warna-warni Pesta Konvo 38
    Pada majlis pembukaan, tentatif program dipenuhi dengan pelbagai persembahan menarik daripada mahasiswa UKM yang antara lain mahu menonjolkan segala program yang diatur selama ini. Contohnya, persembahan daripada Palapes UKM (ROTU UKM), ArtisUKMa,persatuan Mahasiswa dan Sekreteriat pesta Konvo 38 sendiri.
Pelbagai gerai turut dibuka
    Pada majlis yang berlangsung selama 5 hari itu, pelbagai gerai menarik dibuka bagi memeriahkan majlis.Antara gerai yang ada seperti kedai makanan ringan, makanan berat, gerai baju baru dan lama, kedai buah-buahan, gerai telekomunikasi, gerai elektroknik, gerai ubat-ubatan, rumah hantu, taman permainan dan sebagainya.
ROTU UKM memperlihatkan kehebatan mereka
    Pada majlis penutupan, slide show tentang permulaan perjalanan Pesta Konvo 38 di visualkan dan pada masa yang lama, pelbagai jenis tarian yang menggambarkan 1Malaysia di persembahkan. Majlis ini juga bersempena bulan kemerdekaan yang akan diadakan pada 31 Ogos ini. sambutan meriah ini di serikan lagi dengan kehadiran pelbagai artis seperti Yuna dan Aisyah. Apapun,Tahniah kepada sekreteriat Pesta Konvo 38 UKM kerana berjaya melaksanakan tanggungjawab mereka mengendali program penuh gemilang ini.
Acara yang penuh dengan adat istiadat


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan