Selasa, 24 Ogos 2010

Peperiksaan pertengahan semester I : Petrologi

   Setelah hampir 7 minggu pengkuliahan, akhirnya destinasi sampai di pertengahan jalan, dimana peperiksaan pertengahan semester akan menilai para pelajar mengenai kefahaman dan sejauh manakah pengenalan para pelajar tentang mineral-mineral lazim lazim kepada bentuk-bentuknya yang lebih rencam.
Makmal yang menjadi lokaliti utama mid-sem amali.
   Untuk peperiksaan amali, akan diadakan pada 31 Ogos 2010 dan dibahagikan kepada dua kumpulan, kumpulan anali A dan B, mengikut sistem amali yang selalu digunakan. Terdapat 20 keratan nipis akan dikeluarkan semasa pepriksaan berlangsung, dan setiap satunya berdurasi selama 6 minit.Jika dicampurkan kesemuanya, lebih kurang 2 jam masa yang diambil untuk menamatkan pepriksaan ini.
Setiap mineral perlu dikenalpasti identitinya.
   Antara topik atau perkara yang perlu diberikan perhatian lebih adalah antaranya pengelasan mineral yang lazim dan selalu digunaka dalam membina rajah QAP (Quatz-Alkali Feldspar-Plagioklas), termasuklah tekstur batuan igneus dan juga perkara-perkara yang berkait denan pengelasan secara mendalam oleh batuan igneus. Untuk pengetahuan semua, Amali 1 hinggaah Amali 6 akan dimasukkan dalam peperiksaan tersebut.
Mineral batuan igneus sangat dituntut untuk mengenalnya.
   Dalam pada itu, pada 3 september 2010, peperiksaan teori pula menyusul sebagai pelengkap 40% pembawaan markah untuk keseluruhan peratusan yang mana markah 20% diambil untuk peperiksaan amali, dan 20% lagi dibawa untuk peperiksaan teori.Sebanyak 30 soalan objektif, empat pilihan (40-45 minit) dan 2 soalan pendek subjektif dipilih daripada 4 soalan (40-45 minit). Dalam peperiksaan ini, kuliah 1 hingga kuliah 10 akan dimasukkan ke dalam peperiksaan teori bagi menilai tahap kefahaman pelajar selama ini.
Mulai sekarang, hafal jangan tak hafal..





Tiada ulasan:

Catat Ulasan