Sabtu, 14 Ogos 2010

Pemetaan Geologi: Kontur Taman Pantun

  Sepertimana kebiasaan hari sabtu, hari teknik pemetaan geologi, pelajar akan diminta untuk meyelesaikan 'hutang' mereka yang mereka sendiri lakukan iaitu membuat kontur untuk peta dasar Taman Pantun yang telah mereka cerap 3 minggu yang lepas. Taman Pantun yang terdiri daripada kawasan bekas Sungai mempunyai topografi tinggi rendah yang berbeza.
Imbas-kawasan strategik di Taman Pantun
   Tetapi berbeza dari yang lepas-lepas, kali ini peta akan di buat didalam Makmal Peta yang mana setiap kumpulan akan menyelesaikan tugasan membuat peta Topografi mereka didalam Makmal Peta, Bangunan Geologi, FST. Peta mereka wajib diletakkan dahulu titik tinggi yang mana penting sebagai penanda aras kepada sesuatu kawasan yang telah dicerap sebeum ini. Ini juga bagi memudahkan kerja-kerja melukis garis kontur di mulakan dengan mudah.
Beramali di Makmal Peta dibulan Puasa
   Namun, apa yang dikatakan diatas bukanlah semudah yang disangkakan. Bagi mereka yang mengambil bacaan yang sempurna sekalipun belum tentu dapat meyelesaikan titik tinggi mereka kecuali cara bacaan diambil sangat  bersistem dan mudah untuk ditentukan didalam peta dasar masing-masing. Apa yang penting ketika ini, adalah meletakkan titik tinggi dikala semua kumpulan termanggu-manggu bagai mana mahu meletakkan titik tinggi dalam peta dasar mereka pada kedudukan yang tepat.
Pelbagai teknik digunakan bagi meletakkan titik tinggi pada kedudukan yang sebenar diatas peta dasar
   Pada pelajar, titik tinggi merupakan sesuatu yang agak susah untuk di tentukan, menjadikan ,masalah untuk mereka melukis garis kontur bertambah rumit. Beberapa kumpulan yang ditemui menyatakan masalah mereka seperti serabut dengan keadaan data mereka selain tidak dapat mengukur ketinggian sebenar kawasan strategik yang diberitahu.
Ada kumpulan yang terpaksa bergabung dengan kumpulan lain bagi menyiapkan tugasan masing-masing
   Selain itu, pelbagai teknik dan cara turut digunakan bagi merealisasikan jawapan mereka yang mereka kira amat relevan serta bertepatan dengan kehendak Dr. zaiton dalam peta Topografi mereka. Antaranya, mengira jarak yang diukur, kemudian menukarkan kepada ketinggian ketara sesuatu kawasan dan dengan ini, mereka akan menggunakan data yang ada utuk mengira ketinggian sebenar sesuatu kawasan dan kemudian dapat memperolehi titik tinggi sesuatu kawasan.
Kumpulan saya =) semoga berjaya dak emo!
   Walau apapun cara yang digunakan, walau apa pun teknik yang di ambil ntuk menyelesaikan masalah topografi ini,itu tidak pernah menjadi persoalan yang besar kepada Dr. Zaiton, apa yang penting, teknik berkenaan membawa kepada jalan yang benar dalam melaksanakan peta topografi yang sebenar dan boleh diguna dalam teknik pemetaan akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan