Ahad, 1 Ogos 2010

Sungai Tekala Yang mengasyikkan

 Trek Hutan ini melalui Hutan Simpan Sungai Lalang sepanjang lebih kurang 2.6 kilometerdengan keadaan topografi yang berikut rendah di antara 55 meter (165') hingga 150 meter (450')dari aras permukaan laut.Perjalanan trek ini mengambil masa lebih kurang 90 minit.
Bersedia menelusuri Sungai Tekala
    Perjalanan UKM-Semenyih mengambil masa antara 45 minit untuk sampai di kawasan rekreasi ini.dan untuk sampai di kawasan ini, pengunjung perlu melalui lebuh raya SILK dari Kajang dan terus mengambil jalan ke Semenyih.Kawasan ini merupakan kawasan rekreasi sungai dan mempunyai pelbagai tarikan termasuklah kawasan Air Terjun yang menarik, yang terhampar dibawah singkapan batuan Pink Granit dan batuan sedimen seperti pasir.
Dr. Zaiton sedang memberi penerangan berkenaan keselamatan di lapangan

   Dengan berbekalkan tali, kompas SUUNTO MC-2,bekalan makanan, dan nota lapangan, pelajar diminta memetakan segala singkapan batuan yang berada sepanjang Sg. Tekala. Pelajar diminta untuk melengkapakan maklumat berhubung peta dasar dan peta topografi masing-masing bagi membolehkan segala maklumat penting seperti sesar/kekar, singkapan batuan pegmatt, pulau yang dikiri kanannya mengalir 2 sungai dan sudut ketinggian aras mata di perolehi.
Sedang sibuk mengukur jarak dengan tali

    Bermula dengan kawasan hulu sungai yang berpokok,kami di kerah untuk menelusuri sungai hingga ke hilir bagi memperolehi data yang tepat dan seterusnya berguna untuk membina peta topografi yang sebenarnya.Data yag lengkap amat diperlukan bagi mengelakkan data yang salah dan kekurangan data yang boleh membawa kepada masalah baru. Pada hulu sungai kelihatan singkapan batuan pink granit bersama-sama batuan pegmatit yang agak banyak, yang mana terdapat juga sesar dan kekar.Menurut Dr. zaiton, batuan di Sg. Tekala ini berusia Trias akhir.
Mengukur Kemiringan dan Jurus Sesar
    Perjalanan menuju ke hilir amat mencabar ditambah dengan kelicinan batuan granit yang membentuk seakan mini air terjun yang pada asalnya merupakan batuan granit yang telah terangkut dan terenap di persekitaran sungai. Kemiringan dan jurus satah sesar dan kekar amat diperlukan sabagai pelengkap kepada data yang baik untuk sesuatu lakaran peta topografi.Pada pertengahan laluan ke hulu dijumpai singkapan batuan pegmatit iaitu sebelum pulau.
Sesar yang sangat besar
    Pada pertengahan laluan juga di jumpai Singkapan batuan sedimen yang agak luas, bergerak terus menuju ke arah hilir sungai. Pada singkapan ini, tiada lagi batuan Igneus seperti Granit tadi.Pada kawasan ini juga, ditemui sungai yang terbelah dua membentuk seakan pulau kecil yang sangat bersemak tetapi masih selamat untuk dilalui. Walaubagaimanapun, kedua-dua arah sungai ini perlu diambil untuk mengetahui bearing dan jarak kedua-dua sungai ini.
Terpaksa berendam bagi mendapatkan bacaan jarak sebenar Sg. Tekala
    Sampai ke kawasan yang mana singkapan batuanya akan terubah kembali menjadi Singkapan Igneus yang mana batuan seperti pink granit melatari sekitar kawasan air terjun yang berbatu bongkah besar.Kawasan ini sangat licin dan perlu berhati-hati ketika memanjat batuan ini. Pada kawasan ini, sudut pandangan sekali lagi dikira bagi mengetahui ketinggian sebenar air terjun ini.
Setelah selesai Tugas yang di amanahkan...
     Apabila selesai sahaja tugas teknik-teknik pemetaan geologi ini, maka, pelajar dibenarkan untuk bermandi-manda...bermandi-manda di Sg. Tekala. Disini dilampirkan beberapa gambar semasa aktiviti bermandi manda sedang dijalankan.
Faiz,Faiq,Hazim dan Asyrah sedang bermadi-manda
Wanita2 geologi turut sama tidak melepaskan peuang berharga untuk mandi manda
   Sekitar Kerjalapangan-Teknik Pemetaan Geologi UKM
Bergambar di pintu masuk...
Hutan Simpan Sungai Lalang
Seronok semuanya
Tali digunakan bagi mengira jarak sungai.

1 ulasan: