Isnin, 18 November 2013

Industri Perlombongan Berlian di Rusia

Masa depan industri perlombongan berlian Rusia sangat bergantung kepada Alrosa. Alrosa merupakan sebuah syarikat perlombongan yang memegang 97% daripada jumlah keseluruhan perlombongan di Rusia dan 24% kuantiti pengeluaran dunia. Rusia, dipercayai mempunyai simpanan berlian terbesar didalam bumi, sehingga mencecah 3.6 billion tan (anggaran). Kebanyakkan longgokan dijejaki di sekitar Republic of Sakha (Wilayah Yakutia) dan Arkhangelsk Oblast, yang kedua-duanya terletak di bahagian utara Rusia.

Geografi
Wilayah Yakutia dipercayai menyimpan 80% kandungan daripada jumlah keseluruhan simpanan berlian Rusia manakala Arkhangelsk Oblast dipercayai mengandungi 18% simpanan. Hampir kesemua berlian simpanan Rusia adalah daripada jenis paip-paip kimberlit, selain mendapat plaser.

Pada masa yang sama, kualiti berlian di Rusia mempunyai kelebihan dari segi gred purata dan kualiti batuan perumah berbanding longgokan sama jenis yang ditemui di Afrika Selatan. Wilayah Yakutia meliputi kawasan seluas 3 juta km2 dan lebih kecil sedikit jika dibandingkan dengan India, namun, populasi penduduknya hanyalah 900,000 orang.

Secara kasarnya, 40% daripada wilayah tersebut terletak diatas garisan Artik, dimana musim sejuk kadangkala boleh mencecah -50 Celsius. kebiasaanya, pekerja disini sudah terbiasa dengan suhu sejuk lampau dan mengetahui bahawa prospek berlian adalah sangat bernilai tinggi.

Jumlah simpanan berlian dikawasan ini dijangka akan meningkat apabila proses-proses penjelajahan secara bersepadu dilakukan, disokong oleh penggunaan teknologi berkeupayaan tinggi dalam bidang ekplorasi mineral bernilai tinggi.

Berlian Impak
Berhubungan dengan perkara diatas, kerajaan Rusia bercadang untuk melombong apa yang dipanggil sebagai 'berlian impak'- berlian yang dihasilkan/dijana oleh impak meteorit. Berlian impak terletak di longgokan Popigai dalam sempadan antara wilayah Krasnoyarsk dan Yakutia.

Berpandukan kepada pengulasan terkini mengenai berlian impak ini, proses pemineralan berlian impak di Rusia khususnya boleh mencecah trillion karat, iaitu, dianggarkan melebihi jumlah keseluruhan simpanan berlian dunia.

Walaubagaimanapun, berlian impak ini mempunyai pencirian yang berbeza. Ianya mungkin lebih keras daripada berlian konventional atau berlian buatan yang ada. Ianya boleh digunakan dalam pelbagai industri berteknologi tinggi termasuklah elektronik, optic, dan pembuatan kanta berkualiti tinggi.

Menurut pengkaji lagi, longgokan terkandung di dalam Popigai boleh menyamai tahap permintaan berlian dunia selama 3,000 tahun lagi.

Sumber: Engineering & Mining Journal, September 2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan