Khamis, 7 Jun 2012

Episod Kepupusan Massa Perm-Trias


Episod kepupusan massa Perm-Trias atau lebih dikenali sebagai Kepupusan P-T adalah merupakan salah satu peristiwa kepupusan yang terbesar dan paling teruk dalam sejarah bumi (Great Dying).

 Kejadian ini berlaku pada 252.28 Juta tahun lalu, dan ditandai dengan satu lapisan yang dikenali sebagai lapisan P-T yang memisahkan antara batuan berusia Perm dengan batuan berusia Trias. 

Ianya merupakan peristiwa paling teruk sepanjang sejarah bumi, dengan lebih 96% daripada jumlah hidupan marin pupus sepenuhnya, dan 70% daripada hidupan daratan menjadi pupus.

Satu-satunya episod kepupusan massa yang melibatkan kepupusan serangga. Sebahagian 57% bagi kesemua famili dan 83% bagi kesemua genera telah pupus.

Oleh kerana banyak hidupan yang pupus, maka tempoh masa bagi bumi untuk kembali dengan satu ekosistem yang sempurna mengambil satu jangka masa yang agak lama berbanding episod kepupusan massa yang lain. 

Peristiwa ini digambarkan sebagai 'Ibu segala episod kepupusan massa'.

Pengkaji mencadangkan terdapat sekurang-kurangnya tiga fasa bagi episod kepupusan pada zaman ini, fasa awal adalah disebabkan perubahan sekitaran secara mendadak, dan fasa berikutnya lebih berkait dengan aktiviti bencana.

Antara aktiviti bencana yang dicadangkan adalah seperti impak meteorit, peningkatam aktiviti volkanisme, pembakaran batu arang yang berpunca daripada akviti banjiran basalt di Siberia, pelepasan gas metana, perubahan mendadak aras laut, anoxia, dan perubahan pergerakan arus yang dikawal oleh peruaahan cuaca.

Corak Kepupusan 
Haiwan invertebrata sekitaran marin paling terkesan semasa episod kepupusan massa P-T ini. Kepupusan pada mulanya memberi kesan kepada hidupan yang mempunyai rangka kalsium karbonat, terutamanya yang memerlukan CO2 untuk pembinaan tulang/rangka. 

Antara haiwan yang berjaya hidup semasa episod kepupusan ini adalah seperti brakiopod artikulat (yang mempunyai hinge), Ammonites dalam order ceratitida dan krinoid, yang mana hampir-hampir pupus namun menjadi semakin banyak pada masa selepas episod kepupusan massa ini.

Bagi haiwan daratan, zaman Perm merupakan zaman yang mempunyai serangga dan lain-lain spesies invertebrata, termasuklah serangga yang terbesar yang pernah wujud dimuka bumi ini.

Zaman Perm adalh satu-satunya zaman yang telah menyebabkan serangga kebanyakkannya menjadi pupus, dengan 8 hingga 9 order serangga menjadi pupus dan 10 yang lain berkurangan secara mendadak.

Kebanyakkan fosil serangga ditemui selepas lapisan sempada P-Tr. 

Penyebab Kepupusan Massa

-Impak Meteorit 
-Volcanisme: Perangkap Siberia (Siberian Trap)
-Pengeluaran Gas Metana
-Penurunan Aras Laut
-Anoxia
-Keracunan gas Hidrogen Sulfat
-Pembentukan Superbenua Pangea
-Pemaduan kesemua aktiviti diatas pada satu-satu masa

Rujukan: Wikipedia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan