Selasa, 5 Jun 2012

Episod Kepupusan Akhir Devon



Episod kepupusan pada akhir zaman Devon adalah salah satu episod kepupusan yang tersenarai antara 5 episod kepupusan utama sepanjang sejarah bumi ini. Episod yan utama dinamakan 'Kellwasser Event', berlaku pada sempadan fasa akhir zaman Devon, kira-kira 374 juta tahun lalu. 

Secara keseluruhannya, 19% daripada famili dan 50% daripada genera hidupan yang hidup pada masa berkenaan di bumi, pupus sepenuhnya. Yang kedua, dinamakan 'Hangenberg Event', berlaku berdekatan zaman Devon.

Walaupun umum mengetahui terdapat kehilangan biodiversiti pada akhir Devon, episod kepupusan ini tidak dapat ditentukan jangka masanya. Anggaran bagi episod kepupusan massa ini adalah sebanyak 500,00 hingga 25 juta tahun lampau.

Pada akhir Devon, kawasan daratan didominasi oleh tumbuhan dan serangga. Di dalam laut pula, pembinaan terumbu-terumbu oleh karang dan stromatoporoid giat berlangsung. Benua Euramerica dan Gondwana mula bersatu membentuk super benua Pangea. 

Episod kepupusan ini dilihat banyak memberi kesan terhadap hidupan marin. Antara yang paling terkesan termasuklah brachiopod, trilobit dan pembina terumbu.yang akhirnya pupus selama-lamanya, yang mana karang moden mula terbentuk semasa Mesozoik.

Walaubagaimanapun, punca episod kepupusan ini masih samar-samar. Antara teori-teori yang diketengahkan termasuklah perubahan aras laut dan kejadian 'anioxia' dilautan yang dipercayai akibat penyejukan global atau aktiviti volkanik bawah laut.

Selain itu, teori-teori seperti impak meteorit ataupun lain-lain peristiwa berkenaan kehadiran yang datangnya dari luar bumi turut dicadangkan.

Mengejutkan, haiwan-haiwan vertebrata berahang dilihat tidak terkesan daripada episod kepupusan ini, selain agnathans yang telah lama menurun, sebelum episod kepupusan ini berlaku lagi.

Tektonik Akhir Devon
Semasa zaman akhir Devon, benua-benua tersusun secara berbeza, dimana Godwana yang meliputi kawasan hemisfera selatan. Bagi benua Siberia, k pula lebih tertumpu di hemisfera utara, sementara benua-benua yang terletak di bahagian tengah iaitu Laurasia (hasil pelanggaran antara Baltik dengan Laurentia) mula menghanyut ke arah Gondwana. 

Pergunungan Caledonia mula terbentuk yang kini merupakan kawasan tanh tinggi Cotland dan Scandinavia, sementara Appalachians terbentuk di Amerika, yang sama pembentukannya seperti Himalaya pada hari ini.

Tumbuhan Akhir Devon
Pokok-pokok yang wujud adalah dalam bentuk paku pakis, tumbuh-tumbuhan kecil yang hidup sejak zaman Ordovisi lagi, hanya berkembang pada akar, bijih benih dan hanya bergantung pada kehadiran air sahaja.

Kesan daripada peristiwa kepupusan ini
Episod kepupusan massa ini mempunyai perkaitan rapat dengan berlakunya anoxia di lautan. Anioxia adalah satu keadaan dimana lautan mempunyai kandungan oksigen yang rendah, mengurangkan kadar pereputan dan membenarkan bahan-bahan organik tersimpan. Perkara ini, ditambah dengan kebolehan batuan terumbu untuk menampung minyak menyebabkan batuan berusia devon adalah batuan punca yang utama dalam industri minyak, terutamanya di USA.


Sumber : Wikipedia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan