Selasa, 5 Jun 2012

Era Paleozoik Akhir


Zaman Paleozoik Akhir bolehlah dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu Devon (408-360 Ma), Karbon (360-286 Ma) dan Perm (286-245 Ma). 

Sejarah Tektonik


Pada zaman Paleozoik Akhir, secara umumnya bumi berada pada iklim panas. Pada masa Silur,benua Laurentia dan Baltika berlanggar lalu menghasilkan benua Laurasia. Lautan lapetus tertutup dan berlaku Orogeni Caledonia

Pelanggaran benua Avalonia, Laurentia dan Baltika menghasilkan Orogeni Acardia.Laurentia berlanggar dengan kepingan Siberia lalu menghasilkan Ellesmere

Orogeni Antler pula terhasil akibat daripada perlanggaran arka kepulauan Pulau Klamath dengan Laurentia.Bahagian timur Laurentia berlanggar dengan Gondwana (Afrika) lalu menghasilkan Orogeni Alleghenian.

Orogeni Ouachita hasil perlanggaran Laurentia selatan dengan Gondwana pada akhir Karbon hingga Perm. Laurasia dan Gondwana bercantum lalu menghasilkan Pangea.

Pada masa Perm, pelanggaran antara Siberia dan Laurasia menghasilkan Oroeni Ural. Perlanggaran Sonomia dan Pangea menghasilkan Oregeni SonomaLautan Tethys terbentuk pada zaman Karbon.



Sumber: Wikipedia


Tiada ulasan:

Catat Ulasan