Ahad, 3 Jun 2012

Episod Kepupusan Massa Ordovisi-Silur


Peristiwa kepupusan massa Ordovisi- Silur adalah episod kepupusan massa kedua terbesar dalam sejarah bumi, dari sudut peratusan genera yang pupus dan kedua secara keseluruhannya dari sudut kehilangan nyawa. Diantara 450 Ma dengan 440 Ma, dua episod kepupusan, kedua-duan diselangi selama sejuta tahun, kemungkinan telah berlaku.

Perkara ini merupakan kedua terbesar bagi kehidupan marin, disusun dibawah episod kepupusan zaman Perm. Pada masa ini, kesemua jenis hidupan yang diketahui hidup di laut dalam dan juga cetek. Lebih 60% daripada hidupan marin invertebrata mati termasuklah dua per tiga daripada famili brakiopod dan bryozoa. Brakiopada, bivalvia, echinoderm, bryozo, dan karang kebanyakkannya telah terkesan daripada peristiwa ini.

Antara penyebab yang dikaji oleh pengkaji antaranya ialah pergerakan Gondwana ke arah kutub Selatan. Perkara ini menyebabkan berlakunya penyejukan secara global, aktiviti glasier dan penurunan aras laut. Penurunan aras laut secara drastik ini telah menyebabkan habitat-habitat hidupan marin terancam dan musnah dalam masa yang singkat. Bukti aktiviti glasier ini boleh ditemui di Gurun Sahara. Kombinasi penurunan aras laut dan penyejukan global memberikan penunjuk bahawa perkara ini merupakan salah satu punca kepupusan massa Ordovisi berlaku.

Konteks
Kepupusan berlaku 443.7 Ma tahun lalu. Ianya ditanai oleh sempada antara zaman Ordovisi dan diikuti zaman Silur. Semasa peristiwa kepupusan ini berlaku, terdapat beberpa penanda yang menggambarkan perubahan biologikal bagi nilai karbon dan oksigen isotop.

Semasa aktiviti ini berlaku, kebanyakkan organisme multisel yang komplek hidup di sekitaran lautan, dan sebanyak lebih kurang 100 famili marin menjadi pupus, bersamaan 49% bagi genera fauna. Brakiopod dan bryozoa paling terkesan, selain trilobit, conodont dan graptholit.


Kemungkinan Penyebab
Episod kepupusan massa ini banyak dikaji secara ekstensif.  Episod kepupusan massa Ordovisi ini di kenalpasti berdasarkan kejatuhan kadar kandungan CO2 dalam atmosfera pada zaman berkenaan. Apabila bahagian selatan Superbenuua Gondwana terhanyut kearah kutub selatan dan ais kemudiannya menyelubungi kutub berkenaan. 


Sumber: Wikipedia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan