Sabtu, 9 Jun 2012

Era Mesozoik


Era Mesozoik dinamakan sebagai zaman hidupan menengah atau dikenali sebagai zaman Reptilia.

Zaman Reptilia ini terdiri daripada beberapa skala masa iaitu:
- Trias (205-250 juta tahun ) = Triassic
-Jura (205-142 juta tahun)= Jurassic
-Kapur(142-65 juta tahun)= Cretaceous


Paleogeografi
Pada masa Perm, berlaku pelanggaran antara kepingan yang akhirnya membentuk Pangea.
Pada masa era Mesozoik, berlaku pemecahan Pangea.

Pada masa Trias, Asia Tenggara, China Selatan, Tibet, Iran, Afghanistan dan Turki bergerak ke Gondwana ke utara dan pada akhir Trias, Malaya berlanggar dengan Indochina, China Selatan dengan China Utara membentuk Orogeni Tsingling dan Pamir, manakala Khazakhstan membentuk pergunungan Tien Shan.

Pada Trias Tengah, Sonomia telah berlanggar dengan Nevada barat dan California utara membentuk Orogeni Sonoma. Pada Trias Akhir, Stikinia berlanggar dengan bahagian barat Amerika Utara. Pada Masa Trias juga, lapisan merah didapati sangat meluas

Pada masa Jura, berlaku pembukaan lautan Atlantik Utara.Pada awal Jura, Pangea berpecah menjadi Gondwana dan Laurasia. Pada akhir Jura, Amerika Selatan dan Afrika berpisah.
Pada masa ini, terbentuk subduksi Andes dan berlaku Orogeni Nevada.

Zaman Kapur merekodkan Atlantik Selatan semakin melebar dan terbentuk subduksi di merika Selatan dan pergunungan Andes. Selain itu, lautan Hindi juga telah terbentuk pada masa ini. Pada awal Kapur, berlaku kesinambungan pada Orogeni Nevada.

Pada Kapur Tengah, berlaku Orogeni Sevier yang berakhir pada Kapur Akhir. Pada masa Akhir Kapur, berlaku satu lagi orogeni iaitu Orogeni Laramide di system Cordilerra yang berterusan hingga Tertier.


Rujukan:  Condie, K.C. 2005. Earth as an Evoving planetary system. New York: Elsevier & Academic Press

Tiada ulasan:

Catat Ulasan