Rabu, 5 Jun 2013

Menandakan Permulaan Musim Taufan Lembangan Atlantik: Ribut Tropika Andrea Mula Terbentuk di Teluk Mexico

Imej satelit yang dikeluarkan Pusat Taufan Amerika menunjukkan Ribut Tropika Andrea yang telah terbentuk di Teluk Mexico.

Ribut Tropika Andrea dilaporkan telah terbentuk di lembangan Teluk Mexico, lewat hari rabu lalu, menandakan permulaan musim taufan Atlantik 2013.

Ribut berkenaan dikesan berada 300 batu dari kawasan barat daya Tampa , Florida dan bergerak pada 3 mph, berikutan amaran yang dikeluarkan oleh Pusat Taufan Kebangsaan Amerika. Ribut berkenaan boleh mencapai kelajuan sehingga 40 mph.

Ribut taufan Andrea akan memberi kesan kepada kawasan pantai barat Florida, daripada kawasan Boca Grande, ke utara Fort Myers, merentasi Sungai Ochlockonee, seterusnya ke selatan Tallahassee, menurut data yang dikeluarkan Pusat terbabit.


Amaran berjaga-jaga terhadap ribut tropika berkenaan turut dikeluarkan kepada penduduk di kawasan pantai timur Amerika, termasuklah Pantai Flagler, Florida sehingga ke Surf City, North Carolina.

Pusat taufan berkenaan menjangkakan Ribut Tropika Andrea akan sampai ke kawasan daratan pada lewat petang khamis dan bergerak ke arah tenggara Georgia dan kawasan timur Selaran Carolina pada malam khamis dan lewat jumaat.

Dijangkakan, hanya sedikit perubahan kekuatan pada magnitud ribut berkenaan pada 48 jam akan datang.

Sumber: CNN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan