Sabtu, 8 Jun 2013

Peluang untuk Siswazah menganggur: Skim Peningkatan Kemahiran Siswazah (G.E.E.S) daripada Petronas


Kerajaan Malaysia dengan kerjasama Petronas telah menubuhkan satu skim yang dipanggil 'Skim Peningkatan Kemahiran Siswazah atau Graduate Employability Enhancement Scheme (G.E.E.S).

Skim yang juga dipanggil SL1M-GEES-Petronas ini ditubuhkan bertujuan bagi memberi latihan dan kemahiran untuk meningkatkan pemasaran dan memperluas bidang pekerjaan Siswazah Malaysia. Program ini juga mempunyai objektif bagi meningkatkan pasaran pekerjaan di kalangan siswazah menganggur serta memantapkan proses peralihan daripada dunia akademik kepada dunia perniagaan dengan memberikan tumpuan yang kritikal terhadap soft-skills pelajar dan juga menyediakan kaedah pembelajaran melalui pengalaman dalam membangunkan nilai-nilai murni dalam diri siswazah ketika berada ditempat kerja.

Program latihan ini akan memberi tumpuan kepada proses pembinaan soft-skills pelajar. Selama 8 bulan tempoh yang diperlukan bagi menamatkan program ini, dimana dua bulan akan dikhaskan untuk pembinaan soft-skills pelajar manakala 6 bulan pula dikhaskan untuk on-job-training (OJT) di beberapa lokasi pejabat Petronas yang terpilih.

Bagi 2 bulan pertama (untuk latihan soft-skills) sebanyak RM 500 elaun saraan diri disediakan dimana makanan dan tempat tinggal disediakan kepada peserta, manakala bagi tempoh 6 bulan training di pusat-pusat petronas terpilih, elaun sebanyak RM1,000 akan diberikan kepada peserta dalam tempoh berkenaan.

Maklumat lanjut berkenaan bagaimana cara mendaftar, bolehlah layari laman sesawang ini: http://www.discoverpetronas.com/gees/