Jumaat, 7 Jun 2013

Gempa Bumi Jamaica 7 Jun 1692

Pada 7 Jun 1692, sebuah gempa bumi kuat, dianggarkan berukuran 7.5 pada skala richter telah menggegarkan kawasan Kepulauan Jamaica.

Perbandingan garis pantai tahun 1962, selepas episod gempa dan  garis pantai kini.

Pada 7 Jun 1692, sebuah gempa bumi kuat, dianggarkan berukuran 7.5 pada skala richter telah menggegarkan kawasan Kepulauan Jamaica. Gempa bumi yang berlaku pada waktu pagi, lebih kurang pukul 11.43 pagi  telah menjana ombak tsunami 12 meter lalu menyebabkan lebih 2,000 nyawa terkorban akibat gempa bumi berkenaan manakala 3,000 lagi terkorban akibat serangan penyakit selepas bencana berkenaan.

Port Royal, Jamaica merupakan sebuah pelabuhan yang terletak di laut Caribbean yang kaya pada masa berkenaan. Aktiviti perkapalan dan perdagangan antarabangsa berkembang pesat, lalu, memberi kesan kepada perkembangan bilangan penduduk serta populasi sosial di kawasan berkenaan. Namun, tidak disedari, Jamaica juga terletak dibawah plat yang paling aktiv didunia.


Kawasan kepulauan Jamaica terletak di bawah sempadan antara plat Caribbean dengan mikroplat Gonave. Mikroplat Gonave merupakan sebuah plat kecil yang mempunyai kepanjangan 1,100 km dan merupakan sebuah plat yang terletak hampir keseluruhan tenggelam dibawah lautan (kerak lautan). Kerak Lautan ini telah ini juga terbentuk selepas berlaku sesar mendatar (strike-slip) disepanjang zon permatang retakan Cayman. Pergerakan ini juga melibatkan plat Carribbean dan plat Amerika Utara. Jamaica dibentuk oleh proses pengangkatan yang berasosiasi dengan proses pergerakan sesar mendatar di zon permatang retakan Cayman ini. Bencana 1692 ini berlaku disebabkan pergerakan sesar mendatar ini.

Hampir 2/3 daripada daripada bandar Port Royal ini tenggelam akibat dilanggar ombak tsunami setinggi 12 m. Selain itu, ombak tsunami telah mengubah kedudukan garis pantai dikawasan Port Royal dan kawasan sekitarnya. Selain tsunami, gempa bumi besar ini juga turut menjana beberapa siri kejadian tanah runtuh, Paling besar, tanah runtuh Judgement Cliff yang telah membunuh 19 orang dan menutup hampir 800 m persegi kawasan.


Hari ini adalah merupakan hari ulangtahun kejadian gempa bumi dan tsunami 1692 Jamaica ini. Kejadian yang sama kemungkinan akan berulang dalam suatu tempoh yang tertentu. Kita, sebagai manusia hanya mampu mengkaji dan dan membuat penaksiran tentang episod-episod gempa bumi akan datang. Namun, segalanya hanya ditentukan oleh Allah, pemilik sekian alam. Apa usaha yang kita boleh buat, iailah mengurangkan kadar kematian akibat bencana geologi ini. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan