Jumaat, 24 Mei 2013

Fenomena Supermoon dimalam 15 Rejab 1434 H


Pada tahun 2013, bulan Mei mencatatkan aktiviti bulan penuh kali yang ketiga selepas ekuinok Mac. Di bahagian utara Amerika, ianya lebih dikenali sebagai fasa bulan mengambang 'Flower Moon', 'Rose Moon' atau 'Strawberry Moon'. Bintang yang wujud pada masa berkenaan adalah bintang Antares, bintang paling terang didalam buruj Scorpion. Tambahan pula , fasa bulan berada dalam keadaan lunar perigee sehari lebih awal- titik paling dekat jarak antara bulan dengan bumi untuk bulan mei.

Oleh itu, pada tarikh 24 hingga 25 mei 2013, bulan mengambang yang berlaku di kenali sebagai Supermoon. Dalam kalender Islam, malam 24 Mei 2013 jatuh pada tanggal 15 Rejab 1434 H. Pada malam ini, Bulan pada masa ini akan mengalami sedikit gerhana bulan minor (penumbral lunar eclipse). Dengan kejadian gerhana bulan minor pada magnitud 0.0158, hanya 0.5 arka-minit bagi bahagian selatan bulan memasuki kawasan bayangan penumbral bumi. 

Namun apa yang kebanyakkan daripada dapat lihat pada malam ini? Hanyalah satu pemandangan bulan mengambang yang indah dan mungkin lebih terang sedikit daripada biasa!

Fenomena langit dan bulan ini adalah sangat penting kepada bumi, khususnya dalam sistem pasang-surut air laut, pencuacaan bumi, satelit semulajadi bumi dan pelbagai lagi hubungan lyang berkait rapat dengan bumi. Perkara ini amat menarik untuk kita sama-sama terokai dan jadikan sebagai ilmu tambahan, dalam usaha memulihara alam sekitar dan sistemnya. Fenomena-fenomena yang berlaku juga mempunyai hikmahnya yang tersendiri, dan memberi kita peluang untuk berfikir tentang hikmah disebalik kejadian-kejadian yang berlaku dan betapa besarnya kekuasaan Allah terhadap alam ini. 

Sumber: earthsky.org

Tiada ulasan:

Catat Ulasan