Ahad, 9 Jun 2013

Beribu-ribu penduduk Jerman dipindahkan selepas Empangan Elbe pecah

Beribu-ribu penduduk dikawasan utara Jerman telah dipindahkan dari rumah masing-masing selepas kejadian banjir dan empangan Elbe yang pecah, menurut kenyataan rasmi yang dikeluarkan anggota penyelamat.

Berikutan kejadian tersebut, sekurang-kurangnya 21 orang telah terkorban dalam kejadian banjir besar yang melanda kawasan tengah Eropah selepas beberapa sungai utama iaitu Sungai Danube, Elbe dan Vlatava telah melimpah selepas hujan lebat, lalu melumpuhkan beberapa kawasan di bahagian selatan dan tengah Jerman, Republic Czech, Australia, Slovakia dan Hungary.

Kejadian terbaru iaitu seorang warga emas berusia 80-an yang meninggal dunia akibat serangan sakit jantung semasa membersihkan sisa bawaan banjir di Austria pada ahad lalu, menurut berita yang dilaporkan agensi berita Jerman.



Selain itu, lebih 80,000 penduduk di kawasan Aken dan kawasan perkampungan Saxony-Anhalt, Jerman telah dipindahkan dengan menggunakan bas selepas berita kerosakan Empangan Elbe dilaporkan, kata pengawai polis, Uwe Holz.

Di Magdeburg, di kawasan bandar, lebih 3,000 penduduk dinasihatkan untuk meninggalkan kediaman masing-masing selepas paras air banjir yang semakin naik dan bekalan elektrik yang terputus.

Di Hungary pula, kenyataan rasmi yang dikeluarkan pihak kerajaan menyatakan, paras air yang tinggi di Sungai Danube dijangkakan akan berterusan sehingga ahad, dan langkah berjaga-jaga terus diambil bagi mengelakkan air sungai melimpah ke kawasan pusat bandar.

Perdana menteri Hungary, Viktor Orban berkata, tiada kerosakan yang berlaku di Hungary, namun, 7,000 askar dan ribuan sukarelawan telah dikerahkan untuk meletakkan beg-beg berisi pasir disepanjang tebing sungai Danube bagi mengawal laluan air daripada melimpah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan