Isnin, 20 Mei 2013

Bandar Oklahoma di landa Puting Beliung Alley

Gambar: Ikhsan twitter

Pada lewat petang 20 Mei 2013, satu kejadian puting beliung telah berlaku di Bandar Oklahoma, dan setakat ini telah meragut 91 nyawa. Menurut Pejabat kesihatan bandar Oklahoma, 91 orang disahkan telah terkorban manakala berpuluh yang lain masih hilang dalam kejadian tersebut.

Jumlah kematian yang dicatatkan termasuklah mangsa korban kanak-kanak dari kawasan Sekolah Rendah Menara Plaza (Plaza Towers Elementary School) di kawasan Moore. Puting beliung dilaporkan melanda kawasan Cleveland County, termasuklah kawasan Moore, McClain County, Newcastle dan Oklahoma County.


Gambar: Ikhsan twitter


Tujuh kanak-kanak dari sekolah berkenaan dilaporkan maut setakat ini, dan berpuluh yang lain cedera atau hilang.

Dalam kejadian berkenaan, puting beliung yang dianggarkan berkeluasan 2 batu persegi dan berkelajuan 166 hingga 200 mph, dikategorikan sebagai puting beliung kelas EF-4. Puting beliung berkenaan bergerak kearah Moore, di bahagian selatan bandar metropolitan Oklahoma.


Gambar: CNN


Puting beliung yang melanda bandar Oklahoma ini telah memusnahkan sejumlah bangunan dan kawasan perumahan yang mempunyai penduduknya yang ramai. Sebelum tragedi puting beliung berlaku, Agensi Cuaca Kebangsaan Amerika telah mengeluarkan amaran puting beliung luar biasa untuk kawasan metropolitan Bandar Oklahoma, yang bermaksud kemungkinan berlakunya kerosakan yang teruk boleh berlaku.




Reaksi awal pengguna media sosial twitter terhadap tragedi puting beliung Oklahoma ini, rata-rata melahirkan rasa sedih, terkilan dan memberi kata-kata perangsang kepada mangsa-mangsa tragedi. Beberapa hastag telah digunakan bagi menunjukkan rasa simpati berkenaan, antaranya #PrayForOklahoma, #OklahomaStrong, dan ada juga yang memberi laporan terkini berkenaan misi menyelamat dikawasan kejadian, bantuan kewangan kepada mangsa kejadian dan pergerakan terkini sebarang aktiviti atmosfera yang boleh menjana angin puting beliung.

Sumber: CNN, Twitter.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan