Sabtu, 18 Mei 2013

Gempa Valdivia, Chile 1960 : Gempa terkuat dalam sejarah


Pada petang ahad 22 Mei 1960, kira-kira pukul 3.11 petang waktu Chile, satu gempa bumi kuat berukuran 9.5 pada skala richter telah menggegarkan kawasan Temuco. Dari segi interpritasi tektonik, Gempa bumi Valdivia ini berlaku apabila terdapat aktiviti pelepasan tenaga mekanikal antara plat Nazca yang telah tersubduksi dibawah plat Amerika Selatan, di sekitar Jurang Peru-Chile.




Kawasan gempa secara relatifnya cetek (33km), oleh itu, ombak tsunami telah terhasil disekitar lautan pasifik. Di sepanjang kawasan pantai Chile, iaitu dari wilayah Lebu ke Puerto Aisen , ombak tsunami mencecah 11.5 m (38 kaki) lalu memusnahkan kawasan Puerto Saavedra secara total. Ombak setinggi 8m (26 kaki) menyebabkan kemusnahan yang teruk di Corral.

Ombak tsunami telah menyebabkan 61 orang maut di Hawaii, dengan ombak setinggi 10.6 m (35 kaki) melanda kepulauan Hawaii. Ombak setinggi 5.5 m (18 kaki) melanda Hounshu, Jepun sehari selepas gempa bumi berlaku. Selain itu, ombak tsunami juga melanda kawasan Kepulauan Filipina, Kepulauan Samoa, Kepulauan Easter hingga ke California.

Gempa kuat ini telah menyebabkan kawasan pantai Chile menaik 1.0 hingga 1.5 m. Dua hari selepas kejadian gempa tersebut, letusan gunung berapi telah berlaku di kawasan Volcan Puyhue, lalu mengeluarkan abu dan habuk volkanik sehingga setinggi 6,000m.



Dianggarkan , 1,655 orang terbunuh dalam kejadian ini, 3,000 orang cedera manakala lebih 2 juta penduduk Chile hilang tempat tinggal. Kerugian dianggarkan sebanyak $550 juta di selatan Chile, ombak Tsunami pula telah menyebabkan 61 orang terkorban, $75 juta kerugian dianggar di kepulauan Hawaii, 138 kematian dan $550 juta kerugian dicatatkan di Jepun, 32 kematian atau mangsa hilang di Filipina dan $500,000 kerugian dicatatkan di kawasan pantai barat Amerika.

Sesungguhnya, sesuatu kejadian bencana itu tidak lain hanya datang dari kekuasaan Allah SWT. Segala kejadian itu juga adalah salah satu misteri alam yang sukar dijangka oleh manusia. Kita, sebagai makhluk Allah, hanya mampu berusaha mengelakkannya dan mengkaji kemungkinan-kemungkinan pada masa depan. Dengan perkembangan teknologi yang kian pesat kini, jumlah kehilangan nyawa dapat kita kurangkan seterusnya kajian-kajain yang terperinci dapat dijalankan supaya kita belajar daripada sejarah yang telah berlaku.

Sumber: USGS Earthquake

Tiada ulasan:

Catat Ulasan