Jumaat, 17 Mei 2013

Zaman Jura


Zaman Jura atau lebih dikenali sebagai Jurassic merupakan satu zaman dalam jangka masa geologi yang bermula dari 201 juta tahun sehingga 145 juta tahun. Ianya bermula selepas zaman Trias dan sebelum permulaan zaman Kapur (Cretaceous).

Zaman Jura juga dikenali sebagai zaman reptilia. 

Pada zaman ini, superbenua Pangaea mula berpecah kepada dua bahagian, benua Laurasia bergerak ke arah utara manakala benua Gondwana bergerak ke arah selatan. Impaknya, arus lautan dapat bergerak arah antara dua benua berkenaan, seterusnya merubah iklim kawasan daratan berkenaan yang sebelum ini panas dan kering menjadi lebih lembap akibat bawaan angin bayu lautan.




Di kawasan daratan pula, tumbuhan Trias (Triassic fauna) mula mengambil tempat dikebanyakkan kawasan yang sebelum ini merupakan kawasan gurun yang kering dan panas. Dinosauromorph dan crocodilomorph archosaurs mendominasi kawasan daratan dan menjadi pemangsa dominan pada masa berkenaan.

Zaman Jura memperlihatkan evolusi yang cukup penting apabila spesies burung dan cicak pertama muncul, manakala kawasan lautan dikuasai oleh hidupan reptilia marin seperti ichtyosaurs dan plesiosaurs.


Rujukan:  Condie, K.C. 2005. Earth as an Evoving planetary system. New York: Elsevier & Academic Press

Tiada ulasan:

Catat Ulasan