Ahad, 19 Mei 2013

Kitar semula peranti anda, jana pendapatan & selamatkan bumi!


Anda pengguna telefon pintar jenama iPhone ? Oh, nanti. Artikel ini bukan hanya ditujukan kepada anda pengguna iPhone sahaja tetapi juga kepada semua pengguna peranti telefon pintar pelbagai jenama, HTC, Nokia, Samsung, ZTE, alcatel, Ninetendo dan pelbagai jenama lagi.

Peranti yang berada ditangan anda sekarang bukanlah hanya sebuah alat elektronik yang anda gunakan dalam kehidupan seharian- ia juga berperanan sebagai sebuah lombong emas, perak, tembaga, platinum... . 




911 Metallurgist, yang berperanan membantu pelombong dan aktivis-aktivis kitar semula bagi mengekstrak logam-logam daripada lombong dan juga pada peranti mudah alih, telah mengkaji kandungan logam-logam berkepentingan didalam iPhone dan peranti jenama lain. Setiap iPhone 5 , mengandungi $1.58 emas, $0.36 perak, $0.05 platinum dan $0.12 tembaga.

Nilai ini kelihatannya agak kecil dan kurang bernilai, namun setiap peranti dianggar mengandungi 6 hingga 300 kali ganda bahan-bahan logam yang bersamaan dengan kandungan logam-logam tersebut didalam bijih. Selain itu, peranti-peranti ini juga mengandungi pelbagai jenis bahan nadir bumi atau REE (Rare Earth Elements) ; Yttrium, Lanthanum, Neodymium, Gadolinium dan Europium dan banyak lagi.





"Pada masa ini, tiada kaedah yang benar-benar mesra alam dalam mengekstrak, mengasingkan dan mengitar semula bahan nadir bumi ini" kata Prof Christian Ekberg, pensyarah Swedish University of Technology. Oleh itu, kurang daripada 1.0% bahan nadir nadir bumi yang terkandung dalam peranti elektronik ini berjaya dikitar semula. 

Masa depan nanti bakal dipenuhi dengan longgokkan telefon pintar yang sudah tidak digunakan lagi. Jadi, longgokan inilah sebenarnya yang mampu menjana pendapatan baharu masyarakat bagi industri logam dan bahan nadir bumi.Pelbagai logam berharga lagi bermutu tinggi boleh dihasilkan melalui lambakan telefon pintar berkenaan. Banyak kajian bertumpu perlu dilakukan keatas sektor industri baharu ini, khususnya dalam  kaedah mesra alam dan selamat bagi mengasingkan bahan nadir bumi dari peranti berkenaan. Kitar semula bahan terbuang perlu menjadi nadi kesedaran rakyat pada masa depan. Penekanan terhadap kesedaran ini dari mula perlu dibuat seawal mungkin bagi membentuk serta melahirkan masyarakat negara maju berpendapatan tinggi , berminda kelas pertama, inovatif dan dalam masa yang sama, sedar tentang kepentingan memulihara alam sekitar.

Sumber: Venturebeat.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan