Khamis, 16 Mei 2013

Zaman Trias


Zaman Trias atau dikenali sebagai sebagai Triassic merupakan salah satu jangka masa geologi yang bermula seawal 250 sehingga 200 Ma.

Zaman ini merupakan jangka masa pertama yang berlaku didalam era Mesozoik, dan berlaku diantara zaman Perm dan zaman Jura. Zaman Trias (205-250 Juta Tahun) lalu termasuk didalam era Mesozoik atau dikenali sebagai Zaman Reptilia. Pada masa Trias, Asia Tenggara, China Selatan, Tibet, Iran, Afghanistan dan Turki bergerak ke Gondwana iaitu ke arah utara. Dan pada akhir Trias, Malaya berlanggar dengan Indochina, China Selatan dengan China Utara, dan orogeni  Tsingling dan Pamir dengan Kazakhstan membentuk pergunungan Tien Shan.

Pada Trias Tengah, Sonomia berlanggar dengan Nevada barat dan California utara membentuk Orogeni Sonoma. Pada Akhir Trias, Stikinia berlanggar dengan bahagian barat Amerika Utara. Pada masa Trias juga, terdapat lapisan merah yang ditemui secara meluas.

Zaman ini boleh ditafsirkan sebagai satu zaman kebangkitan hidupan selepas episod kepupusan massa Perm-Trias. Proses kebangkitan hidupan ini mengambil masa sehingga ke pertengahan zaman Perm dimana hidupan biodiversiti khususnya yang terkesan daripada kepupusan berkembang sedikit demi sedikit.



Pada zaman ini, Therapsids dan archosaurs merupakan hidupan yang mendominasi kawasan daratan ketika itu. Therapsid merupakan moyang kepada hidupan mamalia pada masa kini, antara pemangsa terawal sebelum berevolusi menjadi pemangsa ganas pada zaman Jura, iaitu dinasour. Archosaurs pula ialah sejenis haiwan yang terbang dan mempunyai sayap, bersaiz lebih besar sedikit daripada burung dan makhluk terbang yang ada pada masa kini. Archosaurs pula dikaitkan dengan moyang kepada haiwan yang mempunyai kepak dan sayap pada masa kini sebelum ianya berevolusi kepada saiz yang lebih kecil.

Dari segi paleogeografi pula, pada masa Trias, sebuah superbenua telah terbentuk dan dinamakan 'Pangea'. Pangea merupakan gabungan beberapa benua , antaranya ialah benua Eurasia, benua Amerika Utara, benua Afrika, benua Amerika Selatan, benua India, benua Antartika dan benua Australia. Percantuman superbenua yang membentuk sebuah lautan yang terbentang luas yang diberi nama lautan Panthalassa.

    
Rujukan:  Condie, K.C. 2005. Earth as an Evoving planetary system. New York: Elsevier & Academic Press

Tiada ulasan:

Catat Ulasan