Ahad, 27 April 2014

Memperkenalkan 'Putnisite' Mineral Terbaru Yang Berjaya Dikenalpasti Saintis

Putnisit (Putnisite) adalah sebuah mineral yang unik dan 'tidak terlibat dengan apa-apa jenis unsur', jelas saintis.
Memperkenalkan Putnasite, mineral baru yang berjaya dikenalpasti saintis- Globalpost
 Mempunyai pencirian warna iaitu berwarna ungu dan berbentuk seakan-akan kiub segi empat sama, mineral ini sebenarnya hanya bersaiz sebesar 0.5 mm sahaja.Namun, sebenarnya apa yang membuat putnisite ini unik, adalah kerana tiada lagi mineral baru yang mempunyai persamaan dengan putnisite ini yang pernah ditemui saintis sebelum ini.

"Kebanyakkan mineral mempunyai perkaitan dengan kumpulan-kumpulan kecil atau keluarga unsur-unsur tertentu. Atau jika ianya tidak mempunyai perkaitan dengan mineral lain, selalunya ianya berkait dengan kompaun sintetik, tetapi putnisite ini secara umumnya unik dan langsung tidak mempunyai perkaitan dengan apa-apa pun" jelas Dr. Peter Elliott, ketua pengarang bagi penemuan baru didalam majalah Meneralogical.

Dengan warna lutcahaya berkristal ungu dengan debu garitan bewarna merah jambu itu ditemui sebuah syarikat perlombongan di kawasan semenanjung Polar Bear, barat Australia.

Putnisite


Putnisite dicadangkan kepada nama mineral berkenaan sempena mengenang jasa ahli meneralogis Jerman, Andrew dan Christine Putnis dalam kajian bersejarah ini.

Ianya adalah sangat sukar ditemui apabila terdapat kombinasi mineral strontium, kasium, chromium, sulphur, carbon, oxigen dan hidrogen bersatu bersama 4,000 mineral yang tidak diketahui di dunia ini.

Mineral Putnisite ditemui pada batuan jenis volkanik dan muncul dengan bintik merah jambu gelap pada permukaan mineral yang berwarna hijau gelap dan putih ketika dicerap melalui mikroskop. Namun, kegunaan komersialnya masih belum diketahui.

"Alam sekitar nyata lebih cerdik seperti yang dibayangkan berbanding hanya pengkajian didalam makmal " kata Elliot lagi.

Sumber: GlobalPost

Tiada ulasan:

Catat Ulasan