Ahad, 24 November 2013

Letusan Gunung Berapi Sinabung 2013

Gunung Sinabung sedang mengeluarkan debu halus- @euronews

Sebuah gunung berapi iaitu Gunung Sinabung yang terletak di bahagian barat Indonesia telah meletus 8 kali hanya dalam beberapa jam sahaja, The Telegraph melaporkan hari ini. Letusan tersebut telah menyebabkan berlakunya hujan debu-debu gunung berapi selain memaksa ribuan penduduk sekitar kaki gunung Sinabung keluar dari kediaman masing-masing untuk menyelamatkan diri.

Menurut laporan The Jakarta Post, debu-debu letusan gunung Sinabung telah merebak ke kawasan Medan, di utara Indonesia, sehingga memaksa operasi penerbangan di Kuala Namu International Airport di Deli tergendala seketika. Debudebu gunung berapi yang terampai di udara boleh mendatangkan risiko kepada sektor penerbangan kerana debu-debu berkenaan terbina daripada partikel-partikel halus yang tajam dan berasid yang boleh merosakkan enjin kapal terbang.

Untuk info, Gunung Sinabung telah mula meletus pada september lalu, namun aktiviti volkanik dan seismik semakin tinggi pada lewat sabtu dan awal ahad, dimana gunung berkenaan mengeluarkan debu-debu halus yang tajam serta serpihan batuan volkanik sejauh 5 batu ke udara.

Sebahagian penduduk meninggalkan kediaman masing-masing selepas terdengar bunyi letusan yang kuat yang kedengaran dari Gunung Sinabung tersebut. Bunyi seperti guruh beserta gegaran akibat pengeluaran bahan volkanik dari gunung berapi tersebut. Agensi Volkanologi telah mengeluarkan amaran tahap tertingg iaitu tahap 4 , yang bermaksud letusan yang kuat dan pada skala bencana.

Gunung Sinabung merupakan gunung berapi jenis stratovolcano, wujud sejak zaman Pleistosen dan terletak pada jujukan Rantai Api Pasifik (Pacific Ring of Fire). Gunung ini pertama kali meletus pada september 2010. Jujukan Rantai Api Pasifik cukup terkenal didunia sebagai satu garisan disepanjang kawasan Asia Pasifik sehingga ke lembangan lautan pasifik yang mempunyai aktiviti seismik & gunung berapi yang aktif.

Sumber: The Telegraph, The Jakarta Post

Tiada ulasan:

Catat Ulasan