Selasa, 19 November 2013

Taufan Super Haiyan 2013

Taufan Super Haiyan atau lebih dikenali oleh penduduk tempatan sebagai Yolanda merupakan Taufan yang paling kuat dalam tahun 2013 yang dicatatkan setakat ini. Taufan Haiyan merupakan taufan ke-13 mengikut sistem penamaan musim taufan di lembangan Pasifik bagi tahun 2013.


Taufan Super Haiyan: pemandangan daripada stesen ISS -Sumber twitter NOAA
 
 
Haiyan terbentuk daripada kawasan yang mempunyai tekanan rendah beberapa ratus kilometer dari kawasan Mikronesia pada 2 November 2013 dan bergerak tenggara. Pertembungan antara udara bertekanan rendah (bersuhu rendah) dengan udara bertekanan tinggi (suhu tinggi) telah menyebabkan ketakstabilan pada atmosfera lalu menbentuk ribut.  Semasa bergerak , Haiyan memperkuatkan kelajuan dan bertukar kepada ribut tropika sehari kemudian. Pada 5 November 2013, Pusat Amaran Taufan (JTWC) memberi amaran tentang system taufan Haiyan berada pada kategori 5 iaitu paling tinggi dalam skala angin dan taufan Saffir-Simpson.



Perbandingan kekuatan antara taufan Katrina dengan Taufan Super Haiyan yang dikeluarkan NOAA.


Seterusnya, pada 7 November 2013 , Agensi Meteorologi Jepun (JMA) meningkatkan tahap kekuatan Haiyan kepada kategori 'Taufan' dengan kekuatan pusaran angin mencapai 235 km/h (145 mph). Walaubagaimanapun, 4 jam kemudian, JTWC mengganggarkan kelajuan Taufan Haiyan mencapai kelajuan 315 km/h (196 mph), menjadikan Haiyan sebagai ke-empat terkuat yang pernah direkodkan. Beberapa jam kemudian, titik tengah Taufan Super berkenaan membuat pendaratan pertama dikawasan daratan iaitu di kawasan Guiuan, Timur Samar di tengah Filipina tanpa ada perubahan pada kekuatan angin sedikit pun.

 

Dengan menghala ke arah barat laut iaitu ke arah Laut China Selatan, Taufan Super Haiyan membuat sekurang-kurangnya lima kali pendaratan di kawasan tengah Filipina. Ia menyebabkan kemusnahan yang teruk khususnya dikawasan tengah Filipina, iaitu dikawasan kepulauan Samar dan Leyte. Menurut kenyataan daripada United Nation (UN), dianggarkan 11 juta orang terkesan daripada kejadian bencana alam ini dan juga hilang tempat tinggal.

Sumber: NOAA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan