Jumaat, 18 September 2015

Mikrob Pemakan Besi Mungkin Boleh Menyelesaikan Misteri Taburan Deposit Besi Berlapis di Afrika

Sebuah kawasan terpencil, di teluk yang mempunyai kandungan besi yang tinggi di kawasan timur Afrika menyediakan para saintis sebuah gambaran yang luar biasa tentang persekitaran marin yang primitif, dan menyokong teori-teori yang menyatakan hidupan mikrob-mikrob halus yang menghasilkan deposit bijih besi terbesar di dunia selama berbillion tahun.

Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh University of British Columbia (UBC) yang diterbitkan minggu ini dalam majalah Scientific Reports, 30 peratus daripada hidupan mikrob-mikrob tersebut di  Teluk Kabuno di Republik Demokratik Conggo membesar melalui proses fotosistesis yang mana mengoksida bahan besi (proses pengaratan) lebih daripada proses menukarkan air kepada oksigen seperti tumbuhan dan algae.
 
"Teluk Kabuno merupakan makmal terbaik untuk proses kajian para saintis untuk kembali semula ke zaman permulaan dimana lautan yang kaya kandungan kimia besi." kata Marc Lliros, pensyarah University of Namur, penulis pertama kertas kajiann berkenaan.
 
"Teluk berkenaan memberikan gambaran yang sebenar tentang bagaimana kepelbagaian biologi kuno dalam proses fotosintesis boleh menyokong hidupan primitif awal dibumi, seterusnya mengevolusikan gas-gas oksigen yang terhasil bagi menghasilkan proses fotosistensis yang boleh membekalkan oksigen pada masa kini." ujar ahli gem-mikrobiologis UBC, Sean Crowe, penulis senior bagi kajian berkenaan.

Formasi Besi Berlapis


Penemuan saintifik terbaru menemui bukti bahawa terdapat hidupan mikro-organisma yang boleh berkait rapat dengan pemendakkan deposit besi tertua di bumi. Sebelum 2.3 billion tahun lepas, terdapat kandungan oksigen yang sedikit diudara tetapi sebahagiann telah terlarut bersama besi dan banyak mikro-organisma seperti bakteria membekalkan tenaga melalui proses 'metabolizing' besi berkenaan. Kebannyakkan saintis percaya mikrob besi-'metabolizing' ini telah menukarkan sebahagian komposisi kimia bahan besi yang terlarut kepada mineral, yang mana pada akhirnya akan terlarut bersama dengan air laut lalu termendap di dasar lautan.

Kajian yang dijalankan oleh UBC terhadap mikrob besi di Teluk Kabuno menyokong teori berkenaan. Hidupan mikrob berkenaan memetabolismakan unsur besi dan membesar pada kadar yang tinggi, seterusnya dapat menentukan kadar bagi nilai persamaan yang cukup untuk mendepositkan salah sebuah deposit bijih besi bagi batuan perumah sedimen, dikenali sebagai formasi besi berlapis.

Dengan mengoksidakan besi, mikro-organisma ini dipercayai telah membantu membentuk kepelbagaian kimia bumi selama ber billion tahun lamanya, seterusnya sebagai pencentus kepada proses evolusi bumi yang panjang serta kompleks seperti tumbuhan dan juga haiwan.

Sumber: Marc Llirós, Tamara García–Armisen, François Darchambeau, Cédric Morana, Xavier Triadó–Margarit, Özgül Inceoğlu, Carles M. Borrego, Steven Bouillon, Pierre Servais, Alberto V. Borges, Jean–Pierre Descy, Don E. Canfield, Sean A. Crowe. Pelagic photoferrotrophy and iron cycling in a modern ferruginous basin. Scientific Reports, 2015; 5: 13803 DOI: 10.1038/srep13803


Baca lebih lengkap di : http://www.geologypage.com/2015/09/metal-eating-microbes-in-african-lake.html#ixzz3m4bKkAEd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan