Jumaat, 16 September 2011

Seminar bersama Presiden AAPG, Dr. Paul Weimer

    Seminar diadakan pada 14 September 2011 di Hotel SinggahSana, Petaling Jaya dengan menjemput tetamu jemputan, Dr. Paul Weimer iaitu selaku Presiden American Association of Petroleum Geology (AAPG). Program ini adalah hasil usahasama AAPG dan Persatuan Geologi Malaysia (PGM). Seminar ini bertujuan memberi pendedahan tentang teknologi-teknologi terkini dalam bidang cari gali minyak ini.

Wakil Geologi UKM bergambar bersama Dr. Paul Weimer
Peserta lelaki Geologi UKM
   
Antara contoh yang banyak ditunjukkan didalam seminar ini adalah kebanyakan sistem yang berada di Lembangan Gulf of Mexico, Texas dan pelbagai lagi kawasan yang dijadikan contoh tertentu dalam industri pencarian minyak mentah dunia.


Dr. Paul Weimer sedang memberikan penerangan




   Pada sesi pertama perbincangan, Dr. Paul Weimer menyampaikan beberapa tajuk, antaranya 'Meremajakan Lapangan Minyak Lama','Frontier Exploration' dan 'Unconventional Reservoirs : Tight-Gas Sandstone' melalui satu tema iaitu 'Industri Petroleum pada Dekat akan Datang: Sebuah Pandangan kepada Sains, Teknologi dan AAPG'.



Geology UKM Represetatitives
Bergambar di lobi hotel bersama para pensyarah



  Terdapat juga beberapa latihan yang diberikan sepanjang seminar pendek ini berlangsung, selain kaedah-kaedah terkini dalam proses eksplorasi kawasan baru dan mencari semula di kawasan lama dengan menggunakan kaedah teknologi terkini dan terbaru, yang dapat menyelesaikan masalah bagi teknologi yang ada.


AAPG pada 2035


   
Pada akhir sesi, Dr. Weimer ada memberi gambaran tentang apa yang akan berlaku pada dekat akan datang melalui simpanan minyak dunia yang ada kini. Beliau ada mengatakan kemungkinan tenaga gas tidak boleh diperbaharui ini sudah tidak dapat menampung permintaan yang semakin tinggi, dan sumber tenaga baru seperti geothermal, angin dan lain-lain akan menggantikan sumber tenaga ini.


Dr. Paul Weimer sedang memberikan penerangan lanjut kepada peserta.
Sebahagian Peserta program.
Peserta dari UKM.
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan