Isnin, 25 April 2011

Pulau Canary : 'Bom' tak terjangka

   
Sedang cara penyelesaian macam mana mahu mengatasi masalah jerawat, kami ada penyelesaiannya!



   Kepulauan Canary, Sepanyol. Gugusan pulau-pulau yang terletak di lautan Atlantik yang terbentang luas merentasi sebahagian besar kawasan Pantai Timur Amerika dan beberapa negara sekitar kepulauan Caribbean lain. Kepulauan yang indah, cukup memukaukan setiap pandangan yang melihatnya. Disinilah salah satu kawasan perangin terkenal di persisir pantai Caribbean, dengan pohon-pohon palma menghiasi kawasan sekitar kepulauannya.

   
   Namun, tidak disangka, diatas keindahan pemandangan lautan dan permukaan buminya yang cantik lagi tersergam indah, rupanya ada 'bom atom' yang sedia menanti untuk aktif di dalam jasad pulau tersebut. Namun, bukanlah aktiviti volkanik yang dirisaukan, namun, kehadiran sesar sungkup iaitu suatu struktur patahan pada permukaan batuan yang memisahkan satu kawasan dengan kawasan lain. Okeh. Ceritanya begini, pada tahun 1949, iaitu semasa Gunung Cumbre Vieja meletus, berlakunya gegaran gempa bumi akibat aktiviti volkano tersebut. 

   
  Namun, pada keesokan harinya, iaitu selepas gegaran gempa bumi akibat pelepasan tenaga seismos yang tinggi oleh aktiviti volcanik tersebut, seorang geologis tempatan, Rubio Bonelli meninjau keadaan puncak di kawasan kepulauan tersebut. Beliau mendapati terdapat satu patahan/ jatuhan/alihan ke bawah jasad batuan yang memanjang sejauh 2.5 km (2 batu) yang ahli geologis memanggilnya sesar. Apa yang berlaku pada sesar ini adalah, separuh kawasan barat dari Cumbre Vieja tadi telah mengalami jatuhan ke bawah sebanyak 2 meter,dan sebanyak 1 meter tergerak ke barat menghadap Lautan Atlantik. Walaubagaimanapun, keadaan ini dilihat masih bertahan sehingga ke hari ini.

   Okeh. Nak bagi tahu korang lah, it's common things la kalau ade berlaku aktiviti volkanik, gempa juga kan berlaku. Gegaran berlaku sebab lava dari bawah bumi naik ke permukaan, dan menghasilkan/mengeluarkan tenaga seismos yang kuat. Itulah sebabnya berlaku gegaran gempa bumi. Gegaran gempa bumi pada kawasan yang aktif aktiviti volkano juga membari petanda bahawa letusan gunung berapi akan berlaku sedikit masa lagi. Lagi satu, aku rase, jasad-jasad batuan dalam Pulau Canary neh tak kuat. Sebab pulau neh dibentuk oleh aktiviti volkano. Batu-batu/pulau yang terbentuk akibat aktiviti volkano biasenya tak kuat, means batuan-batuan neh senang putus/patah/pecah jika ada tindakan fizikal/kimia/ mahupun alam sendiri, seperti gempa bumi.
  
   Okeh. sambung cerita. Apalah yang ditakutkan sangat dengan aktiviti gunung berapi neh? Bende biase, kan? Kat negara-negara lain ade gunung berapi aktif tak kecoh pon? Silap. Anda silap. Okeh. Walaupun fakta-fakta neh aku google jer, tapi aku tahu bende nie penting. Amat penting. Even kalau yang Tsunami kat Jepun tuh berlaku tak terjangka, tapi, bende neh dah memang dijangka oleh Ahli Kaji Bumi. Dieorang dah buat research. Tapi, yang pasal nombor-nombor neh, aku tak pasti kebenarannya, tapi kalau betul sekalipun, it's very disaster, dalam erti kata lain, Bencana.
   
Jangkaan Ombak tiba menurut sela masa
Asal Bencana?


* Tanah-tanah/batuan-batuan di Cumbre Vieja boleh runtuh dalam beberapa letusan sahaja gunung berapi, tapi, ia juga boleh berlaku dalam masa letusan gunung berapi yang terdekat.

* Jika ia runtuh, jumlah batuan-batuan di kawasan barat pulau berkenaan yang runtuh, adalah dianggarkan 500 kubik km dengan anggaran 1,500,000,000,000 metrik tan tanah/batuan/bahan bumi.

*Dengan mengarah ke Lautan Atlantik, dianggarkan runtuhan ini bakal mencetuskan ombak setinggi 1,000 meter (3,300 kaki) ke kawasan pulau berdekatan.

*Dianggarkan ombak setinggi 50 meter bagi kawasan sekitar persisir pantai Caribbean.

*Ombak akan sampai ke kawasan persisiran pantai timur Amerika dalam jangka masa 8 jam selepas peristiwa runtuhan berlaku.

*10 juta nyawa dalam bahaya jika ombak/tsunami ini berlaku. Bayangkanlah betapa dahsyatnya bencana ini jikalau ianya betul-betul berlaku.

*Malaysia semestinya tidak kene sebarang effect, sebab keadaan geolografi kita kan jauh nun kat Asia Tenggara...
   
* Mungkin selepas peristiwa ombak besar nie, mungkin akan berlaku krisis ekonomi yang dahsyat. Yelah, sebab Bandar-bandar utama Amerika dah tenggelam, so, fikir-fikirkan lah....



   Kali terakhir Cumbre Vieja meletus adalah pada 1971. Walaubagaimanapun, ini semua adalah andaian/ramalan pakar kaji bumi sahaja. Mereka juga meramalkan jika tidak berlaku runtuhan tanah bersaiz mega sekalipun, mereka menggangarkan runtuhan-runtuhan tanah yang kecil secara bersiri. 


Nota= Entri ini hanya sebagai maklumat/peringatan kepada kita bahawa ada lagi benda yang perlu kita ambil perhatian. Bencana sentiasa ada dihadapan kita. Tak kisahlah bende nie penting atau tidak (bagi aku penting sesangat~) sebab mane tahu ade adik, abang, kakak, adik sedara, kakak sedara, emak sedara, pak cik mak cik, kawan, sahabat, jiran kita dan sesiapa pun rakyat kita yang belajar kat sana. Itulah pentingnya ilmu sains bumi neh. Cuma negara kita sahaja yang kurang ambil perhatian, maksud aku, letak lah dalam subjek sains ke, mane boleh geologi letak fully dalam subjek geografi. Lain tuh.

Sumber: Wikipedia.com (Mega Tsunami, Canary Islands), Geology.com, rense,maine.gov.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan