Jumaat, 31 Oktober 2014

Medan Magnetik Bumi Boleh Menyongsang Kembali


Bayangkan apabila anda bangun tidur, anda dapati arah kompas bagi arah Utara menunjukkan arah Selatan.

Ianya bukanlah sesuatu perkara yang asing bagi bumi. Medan magnetik bumi telah banyak kali berubah- mengikut data kajian sepanjang sejarah evolusi bumi. Melalui data dwikutub kuno medan magnetik bumi, yang berfungsi seperti bar magnet, mengekalkan kekuatan yang sama sepanjang ribuan hingga jutaan tahun, tetapi atas sebab yang tidak pasti, kekuatan berkenaan menjadi semakin berkurangan untuk satu kadar masa tertentu, dan akhirnya medan magnetik bumi berkenaan berubah arah.

Kini, kajian terbaru yang dijalankan sekumpulan pengkaji dari universiti di Itali, Perancis, Columbia serta saintis di Universiti of California, Berkeley, menggambarkan episod penyongsangan medan magnetik bumi yang terjadi pada 786,000 tahun lalu sebenarnya berlaku dalam jangka masa yang amat singkat, kurang daripada 100 tahun -- sebagai perbandingan terhadap purata usia manusia.


Penyongsangan Beri Kesan Grid Elektrik Bumi, Kadar Penyakit Kanser

Penemuan terbaru melalui hasil kajian terkini menyatakan bahawa tahap kekuatan medan magnetik bumi sedang berkurangn pada tahap 10 kali ganda lebih pantas daripada kadar normal, yang mana diakhirnya sebahagian geofizik meramalkan episod penyongsangan medan magnetik bumi yang seterusnya berlaku dalam beberapa ribu tahun lagi.

Aktiviti penyongsangan medan magnetik bumi ini adalah peristiwa penting oleh bumi yang dijana oleh bahan besi didalam teras bumi, walaubagaimanapun tiada bencana dahsyat yang pernah direkodkan berhubungkait dengan aktiviti penyongsangan terbabit, namun kajian selanjutnya masih dijalankan dari segi kesan geologi mahupun kesan biologi.

Hari ini, walaubagaimanapun, aktiviti penyongsangan medan mgnetik bumi berpotensi menyebabkan keeadaan huru-hara kepada grid elektrik, lalu mematikan sisitem elektrik yang kita ada kini. Dan sejak medan magnetik bumi yang bertindak sebagai pelindung kepada partikel-partikel bertenaga tinggi dari luar sistem solar dan sinar kosmik dari mengenai permukaan bumi. Zarah-zarah ini, jika memasuki bumi pada kadar yang amat banyak boleh menyebabkan mutasi (perubahan genetik pada suatu jasad hidup), dan meningkatkan bilangan pesakit kanser. Kesan bahaya kepada sistem kehidupan dibumi akan menjadi lebih besar sekiranya fasa-fasa ketika berlaku penyongsangan itu mengambil masa yang panjang kerana ketakstabilan medan magnetik bumi.

Penentuan Umur Daripada Data Volkanik Winward

Data penemuan terbaru berdasarkan pengukuran jaluran medan magnetik bumi di lapisan sedimen tasik kuno yang kini telah terdedah di lembangan Sulmona, di kawasan pergunungan Apennine di timur Rome, Itali. Sedimen tasik terbabit terdiri daripada lapisan debu-debu gunung berapi yang meletus di wilayah volanik Roman, kawasan luas yang terdiri daripada jujukan tasik yang terjadi akibat letusan gunung berapi termasuklah gunung yang meletus berdekatan Sabatini, Vesuvius dan Alban Hills.

Pengkaji Itali yang diketuai Leonardo Sagnotti, pensyarah di Institut Geofizik dan Vokanologi Rome mengira arah medan magnetik bumi yang trbentuk didalam batuan sedimen terbabit di bawah permukaan tasik kuno terbabit.

Sprain dan Renne menggunakan kaedah penentuan usia melalui kaedah argon-argon (Ar-Ar), salah satu kaedah yang digunakan secara meluas dalam menentukan usia sesuatu batuan, samada ianya beribu tahun atau berjuta tahun lampau usianya, selain menentukan usia lapisan debu-debu gunung berapi bagi lapisan atas dan lapisan bawah untuk menentukan usia sebenar lapisan semasa berlakunya penyongsangan medan magnetik bumi.

Oleh kerana lapisan sedimen kuno tasik berkenaan dimendapkan pada kadar yang laju serta berterusan sepanjang jangkamasa 10,000 ribu tahun, kumpulan berkenaan berjaya menentukan tarikh sebenar lapisan yang menunjukkan penyongsangan medan magnetik bumi, digelar 'Peralihan Matuyama-Brunhes', dianggarkan kira-kira 786,000 ribu tahun lalu. Tarikh ini lebih tepat berbanding kajian terdahulu, yang menetapkan jangkamasa episod penyongsangan pada 770,000 tahun hingga 795,000 tahun lalu.



Ketakstabilan Medan Magnetik Didahului Perubahan 180-darjah

Samada penemuan terbaru ini akan memberi kesan kepada tamadun moden, ianya secara langsung memberi bantuan kepada pengkaji untuk memahami bagaimana dan kenapa kepolaran medan magnetik bumi kerap berubah.

Rekod magnetik daripada kumpulan pengkaji Itali terbabit yang diperolehi juga menunjukkan perubahan mendadak 180-darjah bagi medan magnetik bumi ini diikuti dengan ketidakstabilan medan magnetik bumi selama 6,000 tahun. Ketakstabilan tersebut termasuklah dua kali selang masa bagi kitaran medan magnetik bumi berkekuatan lemah bagi setiap 2,000 tahun antara satu sama lain. Bagi episod penyongsangan penuh kepolaran medan magnetik bumi ini -- akhirnya, menjadi apa yang bumi yang kita kenali kini -- dan kini menuju selang masa bagi kitaran medan magnetik bumi berkekuatan lemah.

Sumber: Earth's magnetic field could flip within a human lifetime

Tiada ulasan:

Catat Ulasan